Att fildela eller inte

Simon Sundén har skrivit ett klockrent inlägg som enligt min egen mening och erfarenhet är en stor anledning till varför fildelningen blivit så utbredd som den är. Har själv upplevt samma situation många gånger om genom åren.

Problemet är inget nytt utan fanns långt innan fildelningen hittade till de svenska stugorna. Minns när reklamradion lanserades i Sverige och skivbolagen hittade en ny kanal gentemot konsumenterna. Helt plötsligt spelades (läs marknadsfördes) låtar exklusivt hos en radiostation långt innan singeln släpptes, vilket redan då skapade det problem som Simon beskriver. Dock så fanns det då inte så mycket annat att göra än att just vänta på singeln.

I slutet av 90-talet så hände det: hem-pc-reformen, mp3-formatet, bredband och Napster. Sent om sider reagerade skivindustrin, men på helt fel sätt. Istället för att anama den nya tekniken som man så länge pratat om, valde man att kämpa mot den med åtal och försöka hålla sig kvar vid det gamla. Facit av dessa handlingar står vid med idag – med ytterligare åtal och knapphänta försök att sälja musik digitalt direkt över Internet.

Spotify såg ut att bli en lovande kanditat, men fastnade som så många andra försök i skivbolagens klor. Längtar efter den dag skivbolagen inser att det är en global marknad där de kan hämta hem stora vinster genom att tillgängliggöra hela deras kataloger digitalt. Inga dyra fysiska lagringsmedium (cd-skivor) som ska tillverkas och distribueras ut till butiker.

Tänk så tillgänglig all världens musik skulle kunna vara, om skivbolagen bara vågade tänka framåt istället för att krampaktigt hålla sig kvar vid en sedan länge svunnen tid och affärsmodell.

Your email is never shared.
Required fields are marked *